Recomanacions d'actuació en assegurances per l'apagada de dilluns 28 d'abril
Com ja és de coneixement general, el 28 d’abril de 2025, Espanya va patir una apagada elèctrica generalitzada al voltant de les 12:30 hores, que també va afectar Portugal.
Segons Red Eléctrica Española, va ser causada per una “oscil·lació molt forta del flux de potència de les xarxes”, l’origen exacte de la qual encara es desconeix i està en procés d’investigació. Aquest esdeveniment va desconnectar Espanya del sistema elèctric europeu.
En moments com aquest, el nostre col·laborador Ferrer&Ojeda reforcen el seu compromís amb clients, persones, empreses i institucions i han activat un equip especialitzat d’atenció a sinistres relacionats amb l’apagada per oferir-los tot el suport i acompanyament que necessitin.
Quins són els casos més habituals que ens podem trobar?
Moltes persones i empreses es pregunten en aquests moments si tenen cobertura en la seva assegurança pels danys i perjudicis soferts arran de l’apagada. La resposta dependrà de la determinació de la causa i de la durada de l’incident. Estudiarem cada cas de manera individual tenint en compte el condicionat i les garanties de cada pòlissa, així com els danys i perjudicis concrets.
La casuística pot ser molt variada, però podem agrupar tres grans blocs de casos habituals i fer unes primeres recomanacions per a cadascun:
1. Pèrdua d’aliments en frigorífics i béns refrigerats
-
Habitual en sinistres de llar, comerços, restauració i empreses, cadenes de fres i productes químics a temperatura controlada. Segons el condicionat de cada pòlissa, poden existir carències temporals i límits.
-
Recomanem recollir la següent informació:
-
Fotografies dels aliments malmesos, per documentar el sinistre.
-
Fotografies de l’interior del frigorífic per verificar la seva capacitat d’emmagatzematge.
-
Llistat detallat i quantificat dels aliments afectats.
-
2. Paralització del negoci
-
La clau en aquest cas dependrà de la causa i durada de l’apagada, segons el condicionat i les garanties contractades. Pot haver-hi períodes de carència segons la pòlissa.
-
Recomanem recollir la següent informació:
-
Documentació que justifiqui la pèrdua d’ingressos per la paralització de l’activitat: facturació diària habitual, comandes no lliurades, augment de costos d’explotació, etc.
-
És probable que moltes asseguradores iniciïn un procediment pericial per tramitar correctament el sinistre. Això pot implicar que els terminis de resposta no siguin immediats, però farem seguiment acurat de cada cas. Sobretot en aquells més complexos (transport de mercaderies, robatoris, danys a accessos, reclamacions de tercers, etc.).
-
-
La cobertura per paralització del negoci requereix tenir contractada la garantia de pèrdua de beneficis i l’extensió de “Fallada de subministraments públics (aigua, gas, electricitat)”, així com la concurrència d’un dany material a les instal·lacions del proveïdor d’electricitat causat per un sinistre amb causa coberta per la pòlissa (ex. incendi, riscos naturals, etc.). El període de carència sol ser d’un mínim de 24 hores.
3. Danys elèctrics per sobretensió
-
En aquest cas és fonamental actuar amb la màxima diligència i rapidesa, segons el condicionat i les garanties contractades. Especialment en el cas de maquinària crítica.
-
Recomanem recollir la següent informació:
-
Valor i antiguitat dels equips i maquinària afectada, en una primera valoració.
-
Assegurar-se que no es descarti cap component fins que es realitzi el peritatge per part de l’asseguradora, i fer fotografies i vídeos sempre que sigui possible.
-
Informes tècnics que detallin el motiu de l’avaria i pressupostos de reparacions i actuacions fetes.
-
Com actuar amb l’assegurança en aquests moments?
Com a corredoria d’assegurances, treballem perquè totes les empreses associades, col·laboradors, agremiats i socis rebin l’assistència necessària perquè els processos relacionats amb les seves reclamacions es desenvolupin de la manera més àgil i eficient possible.
A continuació, us facilitem els canals de comunicació que hem habilitat especialment perquè pugueu contactar amb nosaltres si ho necessiteu:
Telèfon d’atenció: +34 93 280 59 59
Correu electrònic: siniestros@ferrerojeda.com
Estan treballant conjuntament amb les companyies asseguradores i els seus equips de sinistres, dedicant el màxim esforç a donar resposta a les afectacions derivades de l’apagada.
Malgrat la incertesa i el desconeixement sobre les causes de l’incident, volen transmetre un missatge de tranquil·litat i confiança en el sector assegurador, que ha estat i estarà sempre al costat dels seus clients, també en situacions de màxima complexitat.