Evidència sobre la informació alimentària : capacitar els consumidors per prendre decisions saludables i sostenibles

 

Notícia vía Comissió Eurpoea

La Comissió Europea utilitzarà els resultats d'aquests estudis com a aportació per a una proposta de revisió de les normes de la UE sobre la informació proporcionada als consumidors com a part de l'Estratègia 'Farm-to-Fork' de la UE i del Pla Europeu contra el Càncer.

L'etiquetatge pot ajudar els consumidors a prendre decisions alimentàries informades, saludables i sostenibles.

El JRC va dur a terme quatre estudis científics per sintetitzar l'evidència actual sobre l'etiquetatge nutricional front-of-pack, l'etiquetatge d'origen i la informació dels aliments a través d'altres mitjans que no siguin les etiquetes, així com per analitzar el que hi ha actualment al mercat pel que fa a l'etiquetatge de begudes alcohòliques.

Aquestes són algunes de les troballes.

Etiquetatge nutricional front-of-pack

L'etiquetatge nutricional front-of-pack és una de les eines que donen suport a la prevenció de malalties no transmissibles relacionades amb la dieta com les malalties cardiovasculars, la diabetis o els càncers.

Segons les normes actuals de la UE, el subministrament d'informació nutricional a la part frontal del paquet és possible de manera voluntària. S'han desenvolupat diversos esquemes voluntaris d'etiquetatge nutricional públic i privat front-of-pack que actualment s'utilitzen en diferents graus als estats membres.

La Comissió Europea ha anunciat, tant en la seva Estratègia Farm to Fork com en el Pla Europeu contra el Càncer, una proposta d'etiquetatge nutricional obligatori harmonitzat front-of-pack per a la UE.

L'estudi del JRC sobre l'etiquetatge nutricional front-of-pack va mostrar que:

  • En general, els consumidors valoren les etiquetes nutricionals frontals com una manera ràpida i senzilla d'adquirir informació nutricional a l'hora de prendre decisions de compra.
  • Les etiquetes menys complexes requereixen menys atenció i temps per processar els consumidors.
  • En general, els consumidors, inclosos els consumidors amb ingressos més baixos, semblen preferir les etiquetes simples, acolorides i avaluatives, que s'entenen més fàcilment, que les etiquetes monocromes més complexes, no avaluatives.
  • Les etiquetes nutricionals frontals poden guiar els consumidors cap a dietes més saludables.
  • L'etiquetatge nutricional front-of-pack sembla proporcionar incentius a les empreses alimentàries per millorar la qualitat nutricional dels seus productes, com per exemple reduint la sal o els sucres afegits.

Vols saber més sobre les troballes? Trobeu aquí l'informe complet: Esquemes d'etiquetatge nutricional front-of-pack: una actualització de l'evidència.

Anàlisi de mercat de l'etiquetatge de begudes alcohòliques

D'acord amb el Reglament d'informació alimentària als consumidors (FIC), les begudes alcohòliques que continguin més de l'1,2% d'alcohol en volum estan exemptes de l'obligació d'exhibir una llista d'ingredients i una declaració nutricional a l'etiqueta del producte. No obstant això, els operadors empresarials poden proporcionar-los de manera voluntària.

L'estudi del JRC va descobrir que, a la UE-27:

  • La possibilitat de subministrament voluntari d'ingredients i informació nutricional en les etiquetes de les begudes alcohòliques ha estat assumida per la indústria de begudes alcohòliques.
  • La indústria cervesera destaca entre el sector de les begudes alcohòliques, amb informació d'ingredients de la majoria de cerveses (ca. 90%) del mercat, i informació energètica en menor mesura (ca. 25 a 50% dels productes cervesers).
  • Les sidres/perries i els productes "llestos per beure" porten informació comparable a la UE. Al voltant de la meitat dels productes contenen informació sobre ingredients i fins a un 40% porten informació de contingut energètic.
  • La informació sobre ingredients o energia es troba amb menys freqüència en begudes espirituoses, i molt poques vegades en productes vitivinícoles.
  • Els atributs de l'etiqueta que redirigeixen els consumidors cap a ingredients fora d'etiqueta i la informació nutricional són poc freqüents.

Vols saber més sobre aquest tema? Troba aquí l'informe complet: Subministrament d'ingredients, energia i informació nutricional completa sobre begudes alcohòliques.

Informació alimentària a través d'altres mitjans que no siguin en etiquetes, inclosos mitjans digitals

Els científics van dur a terme una revisió de la literatura sobre fonts alternatives d'informació alimentària disponibles al mercat, a més de les etiquetes dels paquets. Van examinar com els consumidors utilitzen, entenen i estan influenciats per aquestes fonts d'informació.

Aquestes són les conclusions generals:

  • Els mitjans que proporcionen accés directe a la informació alimentària al mercat, com ara etiquetes de menús, etiquetes de prestatgeries i signes de punt de venda, poden ser eficaços per influir els consumidors cap a comportaments saludables, en comparació amb els mitjans en línia que requereixen eines externes per accedir a la informació (és a dir, codis QR o enllaços a llocs web).
  • Si no es proporciona al paquet d'aliments, la informació sobre els aliments hauria de ser directament visible al mercat per poder influir en els consumidors.
  • Hi ha una necessitat de més investigació comparant la provisió d'informació alimentària a través d'etiquetes i mitjans digitals.

Llegeix l'informe complet: Revisió bibliogràfica sobre mitjans de subministrament d'informació alimentària diferents de les etiquetes d'envasos

Etiquetatge d'origen

Els científics van revisar la literatura sobre l'impacte de la informació d'origen dels productes alimentaris en les decisions de compra i consum. Van examinar com i per què els consumidors utilitzen, entenen i estan influenciats per la informació d'origen, arribant a les següents conclusions:

  • La informació tant sobre el país d'origen com sobre el lloc o la regió d'origen té una influència substancial en l'elecció alimentària dels consumidors.
  • Els consumidors donen importància a la informació d'origen com:
    1. una aposta per productes de bona qualitat i respectuosos amb el medi ambient;
    2. de mitjana els agrada donar suport als seus agricultors locals o domèstics i a la indústria alimentària.
  • Els consumidors informen (en enquestes) que donen importància a la informació d'origen. No obstant això, quan realment compren, poden centrar-se menys en la informació d'origen del que voldrien (a causa de la pressió del temps, l'atractiu de les marques, etc.).

Llegiu l'informe complet: Comprensió del consumidor sobre l'etiquetatge d'origen en els envasos alimentaris i el seu impacte en l'avaluació i les eleccions dels productes de consum: Una revisió sistemàtica de la literatura.

Els estudis i el context polític

Els resultats s'alimentaran de la formulació de polítiques d'informació alimentària actuals i futures. Estan contribuint notablement, juntament amb altres factors, a la base d'evidències que informen l'avaluació d'impacte per a la revisió contínua del Reglament UE nº 1169/2011 sobre informació alimentària als consumidors.

Aquestes troballes també donaran suport al treball preparatori per a la propera proposta de la Comissió Europea per a un marc legislatiu per als sistemes alimentaris sostenibles (FSFS) i per a un marc d'etiquetatge de sostenibilitat per informar sobre els aspectes nutricionals, climàtics, ambientals i socials dels productes alimentaris.