Airbnb impulsa un pla per reactivar el turisme rural i dinamitzar pobles en risc de despoblació

Airbnb ha presentat Compromiso rural, un nou programa específic per a Espanya amb què vol reforçar el desenvolupament econòmic dels territoris rurals. L’empresa hi destinarà 50 milions de dòlars (uns 43 milions d’euros) en tres anys, amb accions que combinen promoció turística, suport al comerç local i projectes de revitalització de municipis.

Segons dades de la plataforma, els allotjaments d’estades curtes gestionats a través d’Airbnb arriben ja a 5.300 pobles d’arreu del país, i gairebé el 70% dels viatgers espanyols la utilitzen per desplaçar-se a destinacions no urbanes. Malgrat això, els pobles rurals espanyols continuen rebent moltes menys reserves que els seus homòlegs europeus: set vegades menys que França, tres menys que el Regne Unit i la meitat que Itàlia.

Per a Jaime Rodríguez, director general d’Airbnb Marketing Services per a Espanya i Portugal, aquesta diferència evidencia “un potencial enorme per transformar el model turístic espanyol”. L’objectiu de la companyia és respondre a l’interès creixent per descobrir destins menys coneguts, contribuint alhora a donar nova vida als més de 1.800 pobles del país que es troben en risc d’extinció.

Dos eixos: acció local i promoció turística

El pla es vertebra en dos grans eixos. El primer, dedicat a l’acció rural i dotat amb 38 milions de dòlars (32,8 milions d’euros), pretén impulsar projectes que reactivin les economies locals. Això inclou finançar la renovació d’habitatges en zones rurals, crear un fons per rehabilitar cases buides preservant-ne el patrimoni arquitectònic i donar suport a iniciatives de dinamització comercial.

També es prioritzaran actuacions vinculades al patrimoni històric, cultural i natural, mitjançant la millora d’espais d’alt valor que reforcin l’orgull comunitari i ajudin a atreure nous visitants.

El segon eix, dotat amb 12 milions de dòlars (10,3 milions d’euros), se centra en la promoció turística per augmentar la demanda, tant nacional com internacional, cap a aquests territoris. Airbnb ja treballa en col·laboració amb entitats locals, començant per una aliança amb l’associació Pueblos Mágicos de España, per incentivar una major dispersió del turisme.

A més, la companyia donarà suport a l’astroturisme a través de la Fundació Starlight i establirà sinergies amb organitzacions que impulsen el desenvolupament rural en àmbits com l’habitatge, l’emprenedoria i la sostenibilitat, entre les quals destaquen la REDR i Afammer.